این مجموعه از بهروزترین متدها و تمرینات حال حاضر دنیا استفاده میکند تا اختیار صدا را به دست فرد دهد. تمریناتی که تارهای صوتی و حنجره شما را آماده میکند تا بدون تنش، فشار، انقباض و به دور از هرگونه آسیبی بتوانید به هر سبکی که علاقه دارید خوانندگی کنید. از آواز سنتی ایرانی گرفته تا پاپ، کلاسیک، راک و ... با وجود این مجموعه، دیگر استعداد در خوانندگی معنا نخواهد داشت. آنچه مهم است، صرفا تلاش و تمرینات شماست.
امروزه با افزایش تقاضا و علاقهمندی به مبحث خوانندگی راههای درست و غلط زیادی هم سر راه علاقهمندان این مبحث قرار دارد. علاقهمندان اگر این مسیر را بدون استاد مناسب و شیوه استاندارد طی کنند ممکن است آسیبهای جبران ناپذیر فیزیکی به حنجره و مختصات تولید صدای خود وارد کنند، بنابراین دنبال کردن شیوه مناسبی که هنرجو را بهدرستی در مسیر هدایت کند، از واجبات موفقیت در این مسیر است.
هر فردی بنا بر ظرفیت فیزیکی و بدنی خود برای مبحث تولید صدا و خوانندگی امکانات و ظرفیتهاییست. مبحث صداسازی چگونگی استفاده از این امکانات صوتی بدن را به صورت طبیعی و درست به هنرجو میآموزد و فرد از این امکانات و تواناییها آگاهی پیدا میکند و میتواند مسیر مناسب و درست خود را برگزیند و در این مسیر درست میتواند توانایی اجرایی خود را با استانداردهای درستی بالا ببرد؛ دقیقا مانند مبحث نوازندگی که همین مسیر را طی میکند. برای مثال یک فرد برای نوازندگی پیانو در ابتدا باید با فیزیک بدن خود که مثلا شامل فرم درست نشستن، فرم دست، شکل درست انگشتگذاری و... میشود و سپس با امکانات ساز خود مثل مکانیزم تولید صدا، سبکهای مختلف نوازندگی، و... آشنا شود.
اما تفاوت عمده ساز زدن و خواندن در چیست؟
سازها باتوجه به ساختمان فیزیکی و مهندسی شده خود دارای کوک و کیفیت درستی هستند و در یک شرایط یکسان و مدت زمان طولانی میتوانند این کوک و کیفیت را حفظ کنند، اما صدا برای حفظ کیفیت و کوک خود باید به شکل درست و استاندارد طراحی و تربیت شود. حال این تربیت با توجه به علاقهمندی شخص به سبک خاص قابل تغییر است، مسلما شکل آموزش برای فردی که علاقهمند به آواز کلاسیک ایرانی است با فردی که علاقهمند به خوانندگی پاپ یا جز است بسیار متفاوت است.
آواز خواندن شامل چند بخش تمرینی است؟
یکخواننده برای پرورش تواناییهای خود باید دو فاکتور مهم را با یکدیگر پیش ببرد:
۱)فاکتورهای فیزیکی و بدنی
۲)فاکتورهای ذهنی
صداسازی مبحثی است که به تربیت و تقویت فاکتورهای فیزیکی و بدنی فرد میپردازد و در ادامه موجب تقویت ذهن خواننده نیز میشود.
تمرینات صداسازی چیست؟
بخش فیزیکی خوانندگی بخشهای زیادی از بدن انسان را درگیر میکند و هنرجو باید تمام این بخشها را پرورش دهد تا بتواند این مسیر را به درستی طی کند.
تمرینات تنفسی: از پایههای مهم و اساسی صداسازی استفاده درست و بهجا از تنفس است. نقاط مهم نفسگیری، زمانبندی درست، شکل درست نفسگیری، تنفس دهانی و... از نکات این بخش است.
تمرینات تارآوایی: این تمرینات مربوط به استفاده از حنجره و تارهای صوتی است که در ادامه تمرینات تنفسی میآیند. ساخت و پرورش و تربیت درست تارهای صوتی یک خواننده از اصلیترین و مهمترین مراحل خوانندگی است و از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است زیرا اگر این بخش با روشهای اشتباه و غیر استاندارد پیش برود ممکن است ضرر و زیانهای جبران ناپذیری به دستگاه صوتی خواننده بزند که حتی تا آخر عمر قابل جبران نباشد؛ بنابراین داشتن استاد حرفهای و باتجربه یکی از مهمترین و حساسترین بخشهای این مسیر است که هنرجو باید دقت ویژهای به آن بکند.
عوامل مهم و قابل توجه در صداسازی:
علاوه بر مواردی که ذکر شد عوامل دیگری وجود دارد که تکبهتک در پیشبرد این مسیر موثر خواهند بود.
یکی از آنها نحوه ایستادن و یا نشستن نوازنده است، این عوامل در زنجیرهای مرتبط با تنفس و بهکارگیری تارهای صوتی قرار دارند که اگر بهدرستی رعایت نشوند، این زنجیره را مختل میکنند بنابراین خواننده باید این موضوع را در تمام فعالیتهای روزمره خود رعایت کند.
ریه سالم: باتوجه به اینکه تارهای صوتی با عبور هوا به ارتعاش درمیآیند، مهمترین عضو شرکت کننده در این فرآیند ریه به حساب میآید. مصرف سیگار، قلیان، هوای آلوده و آسیبهای فیزیکی ممکن است این فرآیند را دچار مشکل کند.
حنجره سالم: بسیاری از هنرجویان با اعتماد کردن به اساتید نامناسب، با اشتباه خواندن آسیبهای جدیای به حنجره خود وارد میکنند که شاید مسیر آنها را در آینده برای خوانندگی مختل کند.
گوش سالم: یک خواننده علاوه بر اینکه باید توانایی صوتی و خواندن خود را پرورش دهد، باید تلاش کند که گوش خود را نیز قوی کند؛ گوش دادن درست به موسیقی، ساز زدن مبتدی و... عواملی هستند که این امر را تقویت میکنند اما نباید فراموش کرد که گوش قوی تاثیر بسیار زیادی بر فرآیند یادگیری موسیقی دارد.
صداسازی چیست و چه فایدهای دارد؟
صداسازی مجموعهای از تمرینات و اطلاعات است که کمک میکند فرد صدای خود را بشناسد، به راحتی و بدون فشار و انقباضهای بیهوده از صدا استفاده کند، گستره صوتی واقعی صدای خود را پیدا کند و بدون آسیب رساندن و خسته کردن حنجره و تارهای صوتی، با آرامش کامل خوانندگی کند.
پس خوانندگان قدیمی چطور بدون صداسازی خواننده شدند؟
صداسازی خواننده شدن یا نشدن را تعیین نمیکند؛ بلکه در مدت زمان کمتر و با استفاده از تمرینات علمی، زمان رسیدن به کیفیت مطلوب در خوانندگی را بسیار کوتاه میکند، عمر خوانندگی را بیشتر میکند و از آسیب رسیدن به تارهای صوتی پس از سالیان دراز خوانندگی جلوگیری میکند.
تا چه زمانی باید تمرینات صداسازی را انجام داد؟
تا همیشه. تفاوت اساسی بین خوانندگان ایرانی و غربی این است که خوانندگان غربی در سنین بسیار بالا نیز کاملا راحت نتهای بسیار سخت را اجرا میکنند و با آسودگی همچنان خوانندگی میکنند. اما در ایران عموما خواننده پس از چند سال خوانندگی دیگر توان خواندن ندارند. این به این دلیل است که خوانندگان غیر ایرانی همیشه یک مربی صداسازی کنار خود دارند و همیشه با تمرینات علمی صدای خود را آماده میکنند و از آسیبها پیشگیری میکنند.
صداسازی برای چه سبک خوانندگی مفید است؟
اساساً صداسازی ارتباطی با سبک خوانندگی ندارد. صداسازی، تارهای صوتی، حنجره و در نهایت صدای شما را پرورش میدهد.شما میتوانید از این صدای بهبود یافته هر استفادهای بکنید. چه برای خوانندگی در سبکهای مختلف، چه برای گویندگی و چه حتی بازیگری.
مصاحبه با هانیه کیاناز تجربیات و توصیههای هانیه کیان بشنوید
در این مصاحبهی کوتاه، هانیه کیان در مورد تجربیات خود، دیگر متدهای صداسازی در دنیا، روشهای آموزش آواز در ایران و ... صحبت میکند
آغاز راه-۱
در این قسمت توضیح داده میشود که برای خواندن در هر سبکی به چه مواردی نیاز است. آیا اصلا شما میتوانید خواننده شوید یا استعداد آن را دارید یا خیر؟
آغاز راه-۲
در این قسمت خلاصهای از تمریناتی که باید در طول مسیر انجام شوند معرفی میشود. انجام این تمرینات شما را با نحوهی کار این متد بیشتر آشنا میکند.
جلسه اول-۱
شناخت و اصول جریان هوا و تنفس و اهمیت آنها در خوانندگی. یکسری تمرینات برای درک این جریان نیز ارائه میشود.
جلسه اول-۲
شناخت گسترههای صوتی و ادامه تمرینات آمادهسازی صدا
جلسه دوم
دستهبندیهای قدیمی صدا مثل باس، باریتون، تنور و غیره به کنار میروند. با این تمرینات میتوانید رزونانسهای صدای خود را بشناسید و گسترهی صدا را افزایش دهید.
جلسه سوم
شناخت صدای سر و توضیحات مربوط به آن و همچنین ارائهی تمرینات برای اجرای صدای سر
جلسه چهارم
شناخت بخش نرمکام در دهان و آموزش نحوهی استفاده از آن و جایگاههای مورد استفاده
جلسه پنجم (با حضور هنرجوی خانم)
تن فرینجیل یک جایگاه نیست، بلکه یک رنگ صوتیست که از با استفاده از بخش خاصی از سر تولید میشود. در این قسمت نحوه اجرای این صدا و تمرینات مربوط به آن آموزش داده میشود.
جلسه ششم (با حضور هنرجوی خانم)
در این جلسه شیوهی اجرای تحریر ایرانی و به طور کلی نوع خاصی از صداهای شرقی به همراه تمرینات مربوط به آن آموزش داده میشود.
جلسه هفتم
صدای میکس، ترکیب صدای سینه و صدای سر است. در این جلسه آموزش داده میشود تا چطور این دو صدا را با هم ترکیب و صدای میکس را تولید کنید. این تکنیک بسیار مهم است.
جلسه هشتم
آموزش اجرای ویبراسیون و تمرینات مربوطه برای یادگیری این تکنیک. ویبراسیون تقریبا در تمامی سبکهای خوانندگی کاربرد دارد.
جلسه نهم-۱
در این قسمت نمونههای صوتی از خوانندگان غیرایرانی پخش میشود و در مورد تکنیکهایی که مورد استفاده قرار میگیرد توضیح داده میشود.
جلسه نهم-۲
در این قسمت نمونههای صوتی از خوانندگان غیرایرانی پخش میشود و در مورد تکنیکهایی که مورد استفاده قرار میگیرد توضیح داده میشود.
جلسه دهم
در این قسمت نمونههای صوتی از خوانندگان ایرانی پخش میشود و در مورد تکنیکهایی که مورد استفاده قرار میگیرد توضیح داده میشود.
جلسه یازدهم (با حضور هنرجوی آقا)
در این قسمت با حضور یک خواننده آقا در مورد تمرینات و تکنیکهایی که برای اجرای ویبراسیونها و تحریر استفاده میشود صحبت میشود.
جلسه دوازدهم (با حضور هنرجوی خانم)-۱
در این جلسه در مورد شیوهی اجرای نتهای بسیار بالا و تمرینات مربوط به آن صحبت میشود.
جلسه دوازدهم (با حضور هنرجوی خانم)-۲
در این بخش برخی از آهنگهای غیرایرانی که از نتهای بسیار بالایی استفاده کردهاند اجرا میشود تا دقیقا شیوهی پیادهسازی تمرینات روی کلمات را مشاهده کنید.